خدمات سلامت

تله مدیسن یا پزشکی از راه دور

telemedicine

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور چیست؟

پزشکی از راه دور اصطلاحی است که استفاده از فناوری برای ارائه مراقبت های بالینی از راه دور را پوشش می دهد. این نوع روش تضمین می کند که یک فرد در صورتی که در هر مکانی نیاز به مراقبت های بهداشتی داشته باشد، بتواند از خدمات درمان استفاده نماید، به ویژه برای کسانی که دسترسی محدودی به مراقبت ‏های حضوری دارند. این شامل انجام آزمایش‌های تشخیصی، درمان، نظارت دقیق بر پیشرفت بیمار پس از درمان و تسهیل دسترسی به متخصصانی است که در همان مکان بیمار قرار ندارند. پزشکی از راه دور از فناوری الکترونیکی و مخابراتی برای تبادل اطلاعات پزشکی استفاده می کند، علیرغم اینکه فرد و پزشکش در یک اتاق نیستند.

به‌طور مثال بیمارانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که قبلاً برای دسترسی به پزشک مشکل داشتند، اکنون می‌توانند به صورت مجازی با آنها ارتباط برقرار کنند. این می تواند به سادگی پیام های متنی مراقبت های پزشکی تا پیشرفته مانند جراحی های کنترل از راه دور باشد. متخصصان برای چندین دهه از تله مدیسین در محیط های بالینی استفاده کرده اند و اولین مرجع آن در یک محیط بالینی در اواخر دهه 1950 تا 1960 در ادبیات پزشکی ثبت شده است.

 

انواع  روش های تله مدیسن کدامند؟

سه نوع اصلی پزشکی از راه دور وجود دارد که شامل ذخیره و ارسال، نظارت از راه دور و خدمات تعاملی بلادرنگ است. هر یک از اینها نقش مفیدی در مراقبت های بهداشتی کلی ایفا می کنند و زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند مزایای ملموسی را هم برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و هم برای بیماران ارائه دهند.

 

تله مدیسن یا پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ

این روش از طریق کنفرانس ویدئویی امن، برنامه‌های پیام‌رسانی یا سایر کانال‌های ارتباطی آنلاین ارائه می‌شود. حتی از طریق تماس تلفنی نیز قابل ارائه است. این روش به بیماران این امکان را می دهد که مستقیماً برای مشاوره با پزشکان تماس بگیرند، درست مانند یک محیط مطب معمولی. بیماران می‌توانند از پزشکان درباره نگرانی‌هایشان سؤال بپرسند و پزشکان می‌توانند مستقیماً علائم بیماری را زیر نظر بگیرند. نکته اصلی این است پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ جایگزین مراجعه حضوری سنتی به مطب پزشک می شود

 

مزایای پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ

مشاوره زنده نیاز به تلاش کمتری از سوی بیماران دارد تا کیفیت خدماتی مشابه با مراجعه حضوری به پزشک داشته باشند. مزایای اصلی پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ عبارتند از:

  • مراقبت های بهداشتی آسان و در دسترس: نیازی به بازدید از امکانات نیست. برای بیمارانی از مناطق روستایی و مناطق محروم، و همچنین برای بیماران دارای معلولیت، درمان از راه دور تعاملی بلادرنگ بسیار مفید است.یک تقویم
  • کاملا رزرو شده: به عنوان یک متخصص، با پزشکی از راه دور تعاملی بی‌درنگ، می‌توانید برای بیماران در سراسر منطقه دارای مجوز خود قرار ملاقات رزرو کنید. شما محدود به منطقه محلی خود نیستید. برخی از پلتفرم‌های پزشکی از راه دور نیز از صفحات رزرو پشتیبانی می‌کنند که پزشکان می‌توانند از آنها برای مدیریت تقویم‌ها و برنامه‌ریزی ساعات کاری خود استفاده کنند.
  • افزایش مشارکت بیمار: از آنجایی که مشاوره های تعاملی شامل گفتگوهای زنده است، بیماران و پزشکان می توانند ارتباط صمیمانه‏ای برقرار کنند که باعث افزایش وفاداری بیمار می شود.

 

معایب پزشکی از راه دور تعاملی بلادرنگ

  • این روش به یک اتصال اینترنتی پایدار نیاز دارد که ممکن است در برخی مناطق در دسترس نباشد.

در برخی موارد، ارائه تشخیص و درمان از راه دور ممکن است نیاز به اطلاعات بیشتر و معاینات فیزیکی داشته باشد که از طریق تلفن همراه یا کنفرانس های ویدئویی امکان پذیر نیست.

 

تله مدیسن یا پزشکی از راه دور ذخیره و ارسال

به این روش پزشکی از راه دور ناهمزمان نیز گفته می شود. این نوع پزشکی از راه دور مبتنی بر انتقال داده های بهداشتی بین پزشکان و بیماران از طریق وسایل الکترونیکی است. این اطلاعات می تواند گزارش های آزمایشگاهی، تصاویر (اسکن ام آر آی و اشعه ایکس)، مطالعات صدا و تصویر یا هر چیز دیگری باشد. برای اطمینان از محرمانه بودن بیمار، داده های سلامت باید از طریق یک سیستم ارتباطی ایمن منتقل شوند. با ساختار و مراقبت مناسب، ذخیره و ارسال پزشکی از راه دور می تواند در زمان صرفه جویی کند و به پزشکان اجازه دهد تا با خدمات خود به طور کامل به مردم خدمت کنند.

 

مزایای پزشکی از راه دور ذخیره و ارسال

استفاده از تله مدیسین ذخیره و ارسال به طور قابل توجهی کیفیت خدمات مراقبت های بهداشتی و تجربه بیمار را افزایش می دهد. با گردش کار سریعتر، بیماران سریعتر نتایج بهتری دریافت می کنند.

  • در دسترس بودن نظرات ثانویه: در حین کار روی تشخیص بیمار، متخصصان می توانند در زمان خود اطلاعاتی را با یکدیگر تبادل کنند. نیازی به ملاقات همزمان پزشکان عمومی، متخصصان و بیماران نیست. پس از ارسال سوابق پزشکی به همه طرف های درگیر، هر فرد می تواند سوابق را در زمان مناسب پردازش کند.
  • کاهش زمان انتظار برای تشخیص و درمان: بیماران برای دریافت نتایج معاینه خود نیازی به برنامه ریزی و انتظار ویزیت متخصص ندارند. آنها می توانند نتایج خود را به صورت الکترونیکی و مستقیماً از رایانه خود از طریق یک فرآیند سریع، ساده و راحت دریافت کنند.
  • بهبود مراقبت مبتنی بر شواهد: ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند اطلاعات بیمار را جمع‌آوری کنند، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و یک تشخیص آگاهانه با پزشکی از راه دور ذخیره و ارسال کنند. ذخیره سوابق سلامتی بیمار و دسترسی به آن‌ها در هر زمان آسان می شود.

 

معایب پزشکی از راه دور ذخیره و ارسال

  • داده های ناقص: گاهی اوقات، فقدان قرار ملاقات های حضوری ارزشمند می تواند منجر به اطلاعات ناکافی پزشکان برای تکمیل یک مشاوره شود.
  • پیچیدگی‌های فنی: شرکت‌های پزشکی از راه دور معمولاً دانش یا منابع لازم برای ساختن پلتفرم‌های پیچیده فناوری که برای ذخیره و ارسال داده‌های سلامت استفاده می‌شوند را ندارند. عمدتاً یک فروشنده فناوری این فناوری را ارائه می دهد و آن را به یک عملیات پرهزینه برای ارائه دهندگان تبدیل می کند.

 

مانیتورینگ بیمار از راه دور (نظارت از راه دور)

نظارت از راه دور بیمار زمانی است که بیمار از دستگاه‌های پوشیدنی (مانیتور قلب، چسب‌های پوستی، کفش‌های هوشمند یا ساعت‌های هوشمند) استفاده می‌کند که داده‌های حیاتی را جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را به برنامه‌های موجود در دستگاه‌ها ارسال می‌کند و به سرور پزشکی از راه دور مبتنی بر ابر ارسال می‌کند.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بر داده ها نظارت کرده و آن ها را تجزیه و تحلیل می کنند. در برخی موارد، بیمار به جای استفاده از یک ردیاب خودکار، به تنهایی عناصر حیاتی خود را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، یک بیمار می تواند از یک کیت آزمایش ویژه برای بررسی سطح گلوکز خود استفاده کند. به طور معمول، نظارت از راه دور برای بیمارانی استفاده می شود که با بیماری های مزمن مانند دیابت، آسم یا بیماری های قلبی عروقی سر و کار دارند. همچنین نظارت از راه دور افرادی که اخیراً از بیمارستان خارج شده اند، یک روش معمول است.

 

تله مدیسن

 

مزایای نظارت از راه دور بیمار

نظارت از راه دور باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و مراقبت با کیفیت بالا را تضمین می کند. به طور کلی، مزایای زیر را دارد:

  • ساعات کاری بهینه شده: پزشکان می توانند داده های سلامتی را بدون انتظار برای ویزیت حضوری دریافت کنند. از این رو، آنها می توانند آن داده ها را زمانی که برایشان راحت باشد پردازش کنند. پزشکان می توانند روز کاری خود را به طور موثر با توجه به سرعت خود برنامه ریزی کنند.
  • دسترسی مداوم به داده های بهداشتی دقیق: از آنجایی که نظارت از راه دور بیمار مبتنی بر جمع‌آوری داده‌های سلامت اصلی از طریق دستگاه‌های پوشیدنی است، به پزشکان اجازه می‌دهد تا تصمیمات مبتنی بر داده‌های آگاهانه اتخاذ کنند. سوابق حیاتی دقیق همچنین افزایش نرخ بازیابی را تسهیل می کند.
  • بهبود تجربه بیمار: برخی از داده های حیاتی وجود دارد که بیمار باید به تنهایی آنها را اندازه گیری کند. وقتی پزشکان ابزارهایی را برای این منظور در اختیار بیماران قرار می دهند، بیماران می توانند به پزشکان کمک کنند و تجربه مراقبت های بهداشتی بهتری داشته باشند.

 

معایب نظاره از راه دور

  • نظارت از راه دور بیمار به تجهیزات و فناوری تخصصی نیاز دارد که ممکن است گران باشد و برای همه بیماران قابل دسترس نباشد.
  • بیماران ممکن است به این فناوری احساس ناراحتی داشته باشند که منجر به کاهش مشارکت و پایبندی به برنامه های درمانی می شود.

 

مزایای پزشکی از راه دور

مزایا پزشکی از راه دور دو جنبه دارد: برای بیماران و ارائه دهندگان. بیایید نگاهی به مزایای پزشکی از راه دور بیندازیم.

 

مزایای بیمار

پزشکی از راه دور روشی موفق برای ارائه خدمات با کیفیت بالا به بیماران از راه دور است. بیماران می توانند با متخصصان تماس بگیرند تا بدون ترک آسایش خانه، به دنبال راه حلی سریع برای مشکلات سلامتی خود باشند. برخی از مزایایی که بیماران می توانند با استقرار یک سیستم پزشکی از راه دور در کلینیک به دست آورند را بررسی خواهیم کرد.

  • کاهش شیوع عفونت: بیماران مبتلا به عفونت اغلب در کلینیک پزشکان نزدیک یکدیگر می نشینند. از طریق پزشکی از راه دور، بیماران می توانند از انتشار عفونت جلوگیری کنند و خود را از قرار گرفتن در معرض آن ایمن نگه دارند.
  • هزینه های پایین تر: بیماران می توانند از طریق چت تصویری در تلفن های همراه با پزشکان و متخصصان کلینیک ارتباط برقرار کنند. نیازی به مراجعه به کلینیک نیست و این باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود و در عین حال تجربه کلی بیماران را افزایش می دهد.افزایش مراقبت های پیشگیرانه: بیماران می توانند مراقبت های پیشگیرانه را به راحتی از طریق پزشکی از راه دور انجام دهند. آنها می توانند به مراقبت های اورژانسی دسترسی داشته باشند که نتایج سلامتی آنها را به شدت بهبود می بخشد. برای بیمارانی که دسترسی محدودی به مراقبت دارند، پزشکی از راه دور می تواند شکاف بین این دو را پر کند.
  • فراهم شدن راحتی: مهمترین مزیت پزشکی از راه دور، راحتی آن برای بیماران و کلینیک ها است.

 

مزایای کلینیک

نرم افزار پزشکی از راه دور مانند سوابق پزشکی الکترونیکی، تشخیص هوش مصنوعی و دستگاه های پزشکی به ارائه دهندگان در ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی بهتر کمک می کند. آنها به پزشکان اجازه می‌دهند تا وضعیت حیاتی بیماران را ثبت کنند و سلامت آنها را به‌طور کامل کنترل کنند. در زیر برخی از مزایای کلینیک با اجرای راه حل پزشکی از راه دور آورده شده است.

  • کاهش هزینه ‏های سربار: اتخاذ تله مدیسین می تواند تسکین زیادی برای یک کلینیک به همراه داشته باشد. نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های اولیه می شود، بلکه به کلینیک ها امکان می دهد تا فضای اداری کوچکتری را با اجاره کمتر اجاره کنند.
  • افزایش درآمد: افزایش تعداد بیمار و کاهش عدم حضور با اجرای روش های پزشکی از راه دور بسیار برای کلینیک‏ها مفید است. هنگامی که بیماران می توانند در آسایش خانه و محل کار خود در مشاوره شرکت کنند، این امر باعث افزایش نرخ درآمد می شود. علاوه بر این، زمان‌بندی‌های بهینه‌سازی قرار ملاقات و روش‌های ورود مجازی، تعداد بیمار را افزایش می‌دهند.
  • افزایش رضایت بیماران: درمانگاه‌ها با در دسترس تر و کارآمدتر کردن مراقبت های بهداشتی، تجربه بالینی بیماران را تغییر می دهند. گزینه های خودیاری به بیماران این امکان را می دهد که برنامه های درمانی خود را به عهده بگیرند. این باعث افزایش رضایت بیمار چند برابر می شود.

 

دستگاه های تله مدیسن کدامند و چه ویژگی هایی دارند؟

برای انجام هر نوع کنفرانس ویدیویی، حداقل به یک وب کم نیاز است. برخی از ارائه دهندگان پزشکی از راه دور، دوربین های دیجیتال با وضوح بالا را برای فیلم برداری شفاف ارائه می دهند. برخی دیگر ابزارهای معاینه پزشکی تخصصی را با دوربین های یکپارچه ارائه می دهند که به متخصصان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تصاویر پزشکی دقیق (مثلاً از داخل گوش بیمار) بگیرند و سپس آنها را با یک متخصص در مکان دیگری به اشتراک بگذارند. از آنجایی که این نوع تجهیزات بسیار گران است و اغلب نیاز به استفاده توسط یک متخصص پزشکی دارد، معمولاً برای راه‌حل‌های پزشکی از راه دور بین دو ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

برخی از ارائه‌دهندگان پزشکی از راه دور به خرید یک سیستم نرم‌افزاری نیاز دارند که باید روی رایانه‌های یک مطب پزشکی نصب شود. این راه حل های نرم افزاری ممکن است به تجهیزات اضافی مانند سخت افزار یا سرورهای ذخیره سازی داده نیاز داشته باشند. همه نرم افزارها همچنین باید از نظر سازگاری با سیستم عامل های رایانه ای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بررسی شوند.

دستگاه‌های پزشکی سیار اغلب توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی یا بیماران برای جمع‌آوری داده‌های پزشکی و ارسال آن به یک متخصص پزشکی در مکان دیگری استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، بیماری که به تازگی دچار حمله قلبی شده است و پس از ترخیص از بیمارستان از راه دور تحت نظر است، ممکن است برای ردیابی فعالیت قلب خود به دستگاه ECG سیار نیاز داشته باشد.

نوار قلب چیست؟ – کاربرد نوارقلب

در کل دستگاه های پزشکی از راه دور در اشکال مختلفی وجود دارند که هر کدام برای رفع نیازهای خاص مراقبت های بهداشتی طراحی شده اند. برخی از ویژگی های رایج عبارتند از:

  • نظارت از راه دور: برخی از دستگاه‌های پزشکی از راه دور امکان نظارت از راه دور علائم حیاتی مانند ضربان قلب، فشار خون و سطح اکسیژن را فراهم می‌کنند. این داده ها را می توان به متخصصان مراقبت های بهداشتی در زمان واقعی منتقل کرد و مداخلات پیشگیرانه را امکان پذیر کرد.
  • ویدئو کنفرانس: دستگاه های پزشکی از راه دور اغلب دارای قابلیت های ویدئو کنفرانس هستند که به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا مشاوره حضوری داشته باشند. این رابطه پزشک و بیمار را تقویت می کند و ارتباط موثر را تضمین می کند.
  • سوابق الکترونیکی سلامت: دستگاه‌های پزشکی از راه دور ممکن است با سیستم‌های پرونده الکترونیک سلامت ادغام شوند و دسترسی بی‌وقفه به سابقه پزشکی بیماران را تضمین کنند و تشخیص‌ها و برنامه‌های درمانی دقیق را تسهیل کنند.
  • ارتباطات ایمن: حریم خصوصی و امنیت در مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. دستگاه های پزشکی از راه دور، رمزگذاری داده ها و کانال های ارتباطی ایمن را برای محافظت از اطلاعات حساس بیماران در اولویت قرار می دهند.

خدمات تله مدیسن یا پزشکی از راه دور زیستل

زیستل همواره سعی بر این داشته که ابزارها و محیط لازم را برای ارائه خدمات پزشکی به صورت تله مدیسن محیا و آماده سازد. این شرکت با دغدغه های زیادی از جمله معاینه بیمار از راه دور و کاهش نیاز به مراجعه حضوری به مطب پزشک، افزایش خودآگاهی بیمار از روند درمان و وضعیت سلامتی خود، بهبود فرآیند درمان و کاهش هزینه های درمان شکل گرفت.

دستگاه نوار قلب زیستل – پزشک همراه شما

با دستگاه نوار قلب زیستل شما میتوانید به راحتی و در هر زمان نوار قلب 6 کانال خود را اندازه گیری نموده و برای پزشک معالج خود ارسال کنید. این دستگاه که در جیب شما میتواند قرار بگیرد، با قیمتی بسیار ارزان‌تر از دستگاه های ECG بیمارستانی، امکانات فوق العاده‌ای در اختیار شما قرار میدهد.

ecg device

1 دیدگاه در “تله مدیسن یا پزشکی از راه دور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *