بیماری های مزمن, دسته بندی نشده

فشار خون بالا چیست و چرا مهم است؟

بیماری فشارخون بالا چیست؟

فشارخون به فشاری گفته می­شود که جریان خون به دیواره عروق می­آورد، عروقی که وظیفه انتقال خون از قلب به سایر اعضای بدن را دارند. فشارخون می­تواند در طول روز بسته به میزان فعالیت زیاد یا کم شود. فشار خون با دو عدد با نامهای سیستولیک (فشاربالا) و دیاستولیک (فشارپایین) تعیین می­شود. فشار سیستولیک در زمانی است که قلب یک تپش انجام داده است و فشار دیاستولیک به فشار خون در لحظه بین دو تپش گفته می­شود. فشار خون در حالت عادی باید سیستولیک 120 میلی­متر جیوه و دیاستولیک 80 میلی­متر جیوه داشته باشد. اگر فشار خون فرد در طول روز به شکل مداوم بیشتر از این میزان باشد گفته می­شود فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

 

 

نشانه ­های بیماری فشار خون بالا چیست؟

  1. وجود خون در ادرار
  2. خونریزی از بینی
  3. سردرد شدید
  4. اخلال در بینایی
  5. تنفس سخت
  6. ضربان قلب نامنظم
  7. سرگیجه
  8. گرگرفتگی

 

 

دلایل بیماری فشار خون بالا چیست؟

  1. بیماری کلیوی
  2. مصرف بعضی داروها مانند قرص­های ضد بارداری
  3. رژیم غذایی پر نمک
  4. سیگار کشیدن
  5. دیابت
  6. داشتن اضافه وزن
  7. سابقه خانوادگی فشار خون بالا
  8. اضطراب و فشار روحی زیاد

 

نتایج بیماری فشارخون بالا چیست؟

فشارخون بالا می­تواند به ارگان های مهم بدن آسیب های جدی برساند. از جمله این ارگان­ها قلب، مغز، چشم و کلیه هستند. به عنوان مثال فشار خون بالا می­تواند با آسیب به عروق آنها را از حالت ارتجاعی خود خارج کند که خود باعث کاهش میزان رسیدن خون و اکسیژن به قلب می­شود. این مورد می­تواند باعث بیماری­های قلبی، نارسایی قلب، سکته قلبی و نهایتا مرگ شود. از طرفی دیگر به علت اخلال در روند خون­رسانی به سلول­های مغزی و کاهش اکسیژن رسیده به آنها احتمال سکته مغزی یا آسیب­های جدی مغزی بالا می­رود که می­تواند خود را به صورت اخلال در صحبت و حرکت یا حتی مرگ نشان بدهد.

 

چگونه باید از بیماری فشار خون بالا پیشگیری کرد؟

 فراد بسیاری که در معرض بیماری فشار خون قرار دارند می­توانند با اقداماتی ساده از بروز آن جلوگیری بکنند یا فشار خون خود را کنترل کنند. این اقدامات عبارتند از:

  1. داشتن حداقل 150 دقیقه فعالیت فیزیکی پراکنده در یک هفته
  2. سیگار نکشیدن
  3. داشتن رژیم غذایی سالم
  4. کاهش وزن و داشتن تناسب اندام
  5. مدیریت استرس

 

چگونه بدانم فشار خون بالا دارم یا نه؟

بهترین و تنها روش برای تشخیص بیماری فشارخون اندازه­گیری مرتب فشار خون است. معمولا توصیه می­شود که برای اندازه­گیری دقیق فشار­خون از روش طبی و فشارنج جیوه­ای استفاده شود که به دلیل دشوار بودن فرآیند اندازه­گیری بهتر است توسط پزشک انجام شود. اما پیشنهاد شرکت زیست پردازش نصیر استفاده از فشارسنج N-BPM1 است که با وجود دیجیتالی بودن، دقت آن بارها در کنار فشارسنج جیوه­ای توسط چندین متخصص قلب  و همچنین گذراندن استانداردهای مربوطه تایید شده است. دستگاه مورد نظر می­تواند به راحتی فشردن یک دکمه نه تنها فشار را اندازه­گیری بکند بلکه می­تواند عملکرد قلب را برای تشخیص 3 نوع آریتمی بررسی کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *