دسته بندی نشده, بیماری های مزمن

تغذیه افراد دارای آریتمی قلبی چه باید باشد؟

تغذیه افراد دارای آریتمی قلبی

تغذیه و مواد غذایی چه تاثیری بر روی آریتمی قلبی میگذارد؟

تغذیه یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر آریتمی قلبی است و انتخاب یک رژیم غذایی مناسب رابطه مستقیمی با سلامتی دارد. آریتمی قلبی تپش نامنظم قلب است که دارای انواع متفاوتی میباشد و در برخی موارد ممکن است خطر زا باشد. بهتر است نحوه زندگی را طوری تغییر داد تا آریتمی ها کمتر پدیدار شوند و خطرات احتمالی آن را به حداقل رساند.

برخی از غذاها می توانند بر سلامت قلب شما تأثیر منفی بگذارند و نشان داده شده است که خطر عوارض آریتمی قلبی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و همچنین بیماری قلبی را افزایش می دهند. مواد غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، مانند فست فود، و اقلام سرشار از قند افزوده، مانند نوشابه و شیرینی های شیرین، با افزایش خطر آریتمی قلبی مرتبط است آنها همچنین می توانند به سایر پیامدهای منفی سلامتی مانند افزایش وزن، دیابت، زوال شناختی و برخی سرطان ها منجر شوند.

به طور کلی، مقادیر کم هیچ غذایی باعث ایجاد آریتمی نمی شود. اما در مقادیر بیشتر، برخی از غذاها می توانند قلب شما را تشدید کرده و باعث بروز آریتمی یا بدتر شدن آن شوند. به‌طور مثال چربی های اشباع شده در گوشت گاو، گوسفند و خوک و غذاهای سرخ شده از آن دسته غذاهایی هستند که در صورت مصرف زیاد کلسترول بد خون را افزایش می دهند. سطوح بالای کلسترول LDL می تواند منجر به آریتمی قلبی گردد و احتمال سکته مغزی را افزایش دهد. و یا قند اضافی در رژیم غذایی شما می تواند منجر به چاقی و فشار خون بالا شود که می تواند باعث بروز حملات آریتمی قلبی شود.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که از غذاهای خاصی که می تواند باعث آریتمی شما شود، اجتناب کنید. به عنوان مثال، ارائه دهنده مراقبت شما ممکن است توصیه کند که الکل را محدود کنید یا از مصرف آن اجتناب کنید. افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی اغلب از داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می کنند.

اگر یک رقیق کننده خون به نام وارفارین (Jantoven) مصرف می کنید، ممکن است ارائه دهنده شما به شما بگوید که سبزیجات سبز برگ را محدود کنید. چنین سبزیجاتی حاوی ویتامین K هستند. سطوح بالای ویتامین K می تواند نحوه عملکرد وارفارین را در بدن تغییر دهد. با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد رژیم غذایی خاص خود و آنچه برای شما بهترین است صحبت کنید. در کل توصیه می‏شود با تمرکز بر ورزش، رژیم غذایی سالم و شرکت منظم در قرار ملاقات های غربالگری سلامت از خود مراقبت کنید تا در معرض آریتمی‏‌های قلبی قرار نگیرید.

آریتمی قلبی و غذاهایی که باید از آن پرهیز کرد

برخی غذا ها می توانند تاثیر منفی روی سلامت قلب داشته باشند و دیده شده که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد؛ به طور مثال آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی (شایع ترین نوع آریتمی قلبی) و دیگر بیماری های قلبی.

رژیم هایی که شامل مقدار زیادی غذاهای فراوری شده مثل فست فود و خوراکی های پر شکر مثل نوشابه و شیرینی است، ارتباط مستقیمی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند. این رژیم ها ممکن است منجر به عوامل منفی دیگر برای سلامتی شوند؛ مثل افزایش وزن، دیابت، زوال شناختی و انواع سرطان.

مصرف الکل و آریتمی قلبی

مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به آریتمی قلبی فیبریلاسیون دهلیزی را زیاد می کند. همچنین آریتمی قلبی افرادی که مبتلا به آن هستند را هم حاد تر می کند. مصرف الکل می تواند منجر به فشار خون، چاقی، اختلال در خواب و تنفس شود.

با اینکه مصرف افراطی الکل مضر است، برخی مطالعات نشان می دهد که حتی مصرف معتدل الکل هم خطر زاست. ترک مصرف الکل ارتباط مستقیم با کاهش آریتمی های قلبی و پیامدهای آن داشته است.

ارتباط مصرف کافئین و آرتیمی قلبی

          طی سالیان، متخصصان درگیر این مسئله بوده اند که تاثیر کافئین بر سلامت جسم چیست. محصولات رایجی که دارای کافئین هستند، عبارتند از: قهوه، چای، گوارانا، سودا، نوشیدنی های انرژی زا.

برای سال ها، استاندارد این بود که افرادی که مبتلا به آریتمی قلبی هستند، از مصرف کافئین دوری کنند؛ اما مطالعات نتوانسته اند ارتباطی میان مصرف کافئین و حاد شدن آریتمی قلبی نشان دهد. حتی ممکن است مصرف روزانه کافئین خطر فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد!

          با این که نوشیدن قهوه می تواند در ابتدا، فشار خون را بالا ببرد و مقاومت بدن به انسولین را بالا ببرد، مطالعات طولانی مدت نشان می دهند که مصرف منظم آن ارتباطی با بیماری های قلبی عروقی ندارد. پژوهش ها نشان میدهد مصرف حدود ۳۰۰ میلی گرم کافئین (معادل ۳ لیوان قهوه) در روز خطری ندارد.

          با این حال، مصرف نوشیدنی های انرژی زا موضوع دیگری است. به این دلیل که نوشیدنی های انرژی زا مقادیر بیشتری کافئین نسبت به قهوه و چای دارند و همچنین شامل مقدار زیادی شکر و مواد شیمیایی دیگر هستند که سیستم قلبی عروقی را تحریک می کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف انرژی زا ها رابطه با بیماری های جدی قلبی عروقی مثل آریتمی و ایست ناگهانی قلبی دارد.

          در مجموع اگر فردی مبتلا به آریتمی است، باید از نوشیدنی های انرژی زا پرهیز کند، اما یک لیوان قهوه احتمالا بی خطر است.

مصرف چربی و ارتباط آن با آریتمی

          چاقی مفرط و فشار خون بالا خطر ابتلا به آریتمی را افزایش می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد رژیم های دارای چربی های اشباع شده و ترانس، منجر به آریتمی و دیگر مشکلات قلبی عروقی می شود. غذاهایی مثل کره، پنیر و گوشت قرمز مقدار زیادی چربی اشباع شده دارند.

          هنوز تحقیقات انجام شده نتوانسته به نتیجه قطعی برسد که کاهش مصرف و افزایش مصرف کدام نوع چربی بهتر است.

          آنچه که مشهود است این است که کاهش مصرف غذاهای فراوری شده و پر کالری، افزایش مصرف فیبر از سبزیجات و میوه ها و کاهش مصرف شکر باعث بهبود سلامت کلی بدن می شود.

نمک و آریتمی قلبی

          این موضوع اثبات شده است که مصرف سدیم که عنصری از مولکول نمک خوراکی است، احتمال ابتلا به آریتمی آریتمی را افزایش می دهد. این به خاطر افزایش فشار خون توسط نمک است. فشار خون بالا تقریبا خطر ابتلا به آریتمی قلبی را دو برابر می کند. مصرف کمتر سدیم می تواند کمک کند سلامت قلب حفظ شود، فشار خون پایین بماند و خطر فیبریلاسیون دهلیزی کم شود.

          بسیاری از غذا های فراوری شده و یخ زده، از مقدار زیادی نمک برای نگه دارنده و طعم دهنده تشکیل می شود. یک رژیم سالم باید مصرف نمک را به حداکثر ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کند.

مصرف شکر و دیابت ملیتوس

          مطالعات نشان می دهد مبتلایان به دیابت ملیتوس تا ۴۰ درصد بیشتر استعداد ابتلا به آریتمی قلبی را دارند. بالا بودن سطح گلوکز خون که نشانه ای از دیابت است، ممکن است عامل آن باشد.

          غذاهای پر شکر سطح گلوکز خون را بالا می برد. مصرف زیاد شکر منجر به بالا رفتن مقاومت بدن نسبت به انسولین نیز می شود که در نهایت باعث دیابت می شود.

مصرف مواد غذایی دارای ویتامین K 

          ویتامین K یک گروه از ویتامین های محلول در چربی است که نقش مهمی در لخته شدن خون، سلامت استخوان و سلامت قلب دارد. این ویتامین در غذاهایی مثل سبزیجات سبز مثل اسفناج و کلم، جعفری، چای سبز و جگر گوساله یافت می شود.

          چون مبتلایان به آریتمی در خطر شوک قلبی اند، برای آن ها رقیق کننده خون تجویز می شود تا از لختگی خون جلوگیری شود. باید سطح این ویتامین را در حد اعتدال نگه داشت تا خطری ایجاد نشود.

بهتر است با دکتر متخصص خود در این مورد صحبت کنید.

گلوتن و آریتمی قلبی

          گلوتن یک نوع پروتئین در گندم و جو است. در محصولاتی مثل نان، پاستا، چاشنی ها و بسیاری از غذا های بسته بندی شده یافت می شود. اگر بدن فرد تحمل گلوتن ندارد و یا به آن حساس است، مصرف آن باعث التهاب در بدن می شود. التهاب ممکن است روی عصب واگ ( vagus nerve ) اثر بگذارد و در نهایت تاثیر جدی روی قلب داشته باشد.

          اگر مشکلات در هضم مربوط به گلوتن باعث تحریک فیبریلاسیون دهلیزی فرد شود، کاهش مصرف آن برای تحت کنترل نگه داشتن آریتمی توصیه می شود.

مصرف منیزیم و پتاسیم و رابطه آن با قلب انسان

          تحقیقات نشان می دهد که کمبود منیزیم در بدن تاثیر منفی بر روی ریتم قلب دارد. مواد غذایی مثل آجیل ( به خصوص بادام )، بادام زمینی، اسفناج، آووکادو، غلات و ماست دارای مقدار کافی منیزیم است و باید در یک رژیم سالم حضور داشته باشد.

          پتاسیم نقش اساسی در سلامت قلب دارد چرا که اجازه می دهد عضلات آن به طور بهینه کار کنند. بسیاری افراد کمبود پتاسیم دارند که به خاطر رژیم غذایی غلط یا مصرف دارو های خاصی است.

          منابع خوب پتاسیم عبارتند از: میوه هایی مثل آووکادو و موز و پرتقال، سبزیجات ریشه ای مثل سیب زمینی و چغندر، آب نارگیل و گوجه فرنگی.

میوکاردیت یا التهاب عضلات قلب - تغذیه آریتمی قلبی

پروتئین‌های مفید برای قلب کدامند؟

پر کردن هر روز بشقاب خود با گوشت های پخته شده پر نمک، بهترین انتخاب برای حفظ سلامت قلب شما نیست. در حالی که این غذاها ممکن است ذائقه شما را برآورده کنند، اما وقتی نوبت به سلامتی شما می رسد، مصرف ژامبون گوشت های قرمز و چرب ایده آل نیست زیرا چربی اشباع شده و سدیم بالایی دارند. طبق یک مطالعه در سال 2018، خوردن پروتئین بیشتر با افزایش خطر نارسایی قلبی مرتبط است. با این حال، انواع مختلفی از پروتئین وجود دارد که بسیاری از آنها می‌توانند برای کاهش کلسترول و فشار خون و کاهش خطر سکته و حمله قلبی مفید باشند.

مقدار واقعی توصیه شده روزانه مصرف پروتئین یک محاسبه پیچیده است که سن و وزن شما را در نظر می گیرد. بر اساس وزن، کودکان در حال رشد و زنان باردار یا شیرده به پروتئین کمی بیشتر از یک مرد یا زن بالغ معمولی نیاز دارند زیرا بدن آنها عضله بیشتری می سازد. به طور کلی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند 10 تا 35 درصد کالری روزانه شما از پروتئین تامین شود. بنابراین، این حدود 46 گرم پروتئین برای زنان بالغ و 56 گرم برای مردان بالغ است. در ادامه برخی از مهمترین پروتئین‏های مفید برای سلامت قلب ذکر شده است.

  • ماهی: یکی از دلایلی که خوردن ماهی به طور منظم با طول عمر بیشتر مرتبط است وجود اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی است که به طور مستقیم برای قلب مفید است. بدن ما نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا 3 بسازد، بنابراین باید آنها را از غذا دریافت کنیم. ماهی هایی که دارای بیشترین امگا 3 هستند عبارتند از: سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، ماهی کاد، شاه ماهی، قزل آلا و تن. ماهی پر از امگا 3 علاوه بر مفید بودن برای قلب، برای سلامت مغز نیز مفید است.
  • آجیل: یکی از دلایلی که چرا آجیل برای سلامت قلب عالی است به همان دلیل ماهی است: آن‌ها سرشار از امگا 3 هستند. آجیل ماکادمیا نسبت به سایر انواع آجیل دارای امگا 3 بیشتری است. دلیل دیگری که باعث می شود آنها یک پروتئین سالم برای قلب باشند وجود سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که با محافظت در برابر کلسترول بالا مرتبط هستند.
  • لوبیا، عدس و نخود: این پروتئین های سالم برای قلب که معمولا در همه خانه‏ها یافت می‏شوند، همگی در محافظت در برابر کلسترول بالا نقش دارند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند. خوردن یکی از این منابع پروتئین گیاهی در رژیم غذایی همچنین می تواند فشار خون را کاهش دهد که به دنبال آن برای سلامت قلب و عروق مهم است.
  • سویا: مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف منظم سویا می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند که خبر خوبی در زمینه سلامت قلب و عروق است. توفو، تمپه، ادامام، شیر سویا و میسو همگی نمونه هایی از روش های مصرف سویا هستند. تمپه از نظر پروتئین بیشتر از توفو است، اما هر دو گزینه‌های عالی برای گنجاندن در وعده‌های غذایی شما هستند.
  • نخود فرنگی: نخود فرنگی اغلب به عنوان یک منبع پروتئین نادیده گرفته می شود، اما فقط به این دلیل که کوچک است به این معنی نیست که قدرتمند نیست. علاوه بر پروتئین بالا (هشت گرم در یک فنجان)، نخود حاوی دو اسید آمینه لیزین (که به تبدیل اسیدهای چرب به انرژی کمک می‌کند) و آرژنین (که به بدن کمک می‌کند پس از آسیب سریع‌تر بهبود یابد و می‌تواند فشار خون را کاهش دهد) است.
  • سینه مرغ: انتخاب منابع پروتئین بدون چربی، مانند سینه مرغ، راهی عالی برای محدود کردن چربی های اشباع شده در رژیم غذایی شماست. سینه مرغ منبع عالی روی و ویتامین B12 است که برای سلامت قلب به دلیل نقش آن در حفظ ساختار قلب و عادی سازی سطوح هموسیستئین مهم است. می توانید سینه مرغ را با چاشنی گیاهان و ادویه جات دلخواهتان خوش طعم کنید و آن را در کنار سبزیجات و غلات کامل برای یک وعده غذایی سیر کننده و متعادل سرو کنید.

آیا داشتن رژیم غذایی و مناسب برای حفظ سلامت قلب ضروری است؟

اجتناب از خوردن غذا های به خصوص و یا کاهش مصرف آن ها، می تواند سلامت قلب را حفظ کند و خطر آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، به دکتر تغذیه مراجعه کنید و تمامی شرایط سلامت خود را برای او شرح دهید.

قلب شما مرکز سلامت و نشاط شماست و خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند تا اندام ها و بافت های شما را با مواد مغذی ضروری و اکسیژن تامین کند. بنابراین منطقی است که اگر از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی می کنید، می تواند به سلامت قلب و عروق شما و هر چیز دیگری که قلب شما بر آن تأثیر می گذارد کمک کند. در اینجا به برخی از فواید رژیم غذایی سالم بر قلب اشاره می کنیم:

کاهش فشار خون

خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند به فشار خون، قند خون و تری گلیسیرید شما کمک کند. اگر در مورد فشار خون بالا نگران هستید، یا اگر شرایطی دارید که باعث نوسانات قند خون می شود، مانند دیابت، تغییر رژیم غذایی برای سلامت قلب می تواند این مشکلات را نیز بهبود بخشد. برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا، رژیم غذایی بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • محدود کردن مصرف سدیم
  • محدود کردن چربی های اشباع شده
  • کاهش مصرف قند
  • مصرف بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم، که مواد مغذی هستند که به طور فعال به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

کاهش کلسترول

کلسترول می تواند شریان های شما را مسدود کند که خون را از قلب به سایر بافت های بدن می رساند. این به نوبه خود می تواند منجر به حمله قلبی شود. خوشبختانه، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. استراتژی های غذایی جهت کاهش کلسترول شامل کاهش مصرف چربی های اشباع شده و ترانس است که اغلب در غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز و لبنیات یافت می شود.

این چربی ها باید با چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع جایگزین شوند که در روغن زیتون، روغن آفتابگردان، آووکادو و آجیل یافت می شوند. و مصرف فیبر بیشتر، مانند فیبر موجود در جو، حبوبات، بذر کتان، سیب و مرکبات نیز می تواند به کاهش سطح کلسترول شما کمک کند.

کاهش وزن

انجام اقدامات لازم برای محافظت از قلب، مانند خوردن یک رژیم غذایی سالم و تحرک حداقل 150 دقیقه فعالیت با شدت متوسط در هر هفته، نیز می تواند بر روی کاهش وزن تاثیر بگذارد. با تغذیه صحیح و ورزش، می توانید سلامت قلب خود را بهبود بخشید و از اندامی زیباتر لذت ببرید.

آریتمی قلبی و چاقی

افزایش سطح انرژی

داشتن قلب سالم نیز می تواند به شما کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشید. و غذاهایی که می توانند به سلامت قلب شما کمک کنند، مانند آجیل، دانه ها، آووکادو، زیتون، گوشت بدون چربی، ماهی، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات می توانند ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز قلب را تامین کنند و در عین حال به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید.

افزایش طول عمر

بیماری قلبی علت شماره 1 مرگ در مردان و زنان در سراسر جهان است. با پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب می‏توانید خطرات مرتبط با بیماری‏های قلبی را بسیار کاهش داده و از پیامدهای ناگوار آن جلویگری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *