دسته بندی نشده, بیماری های مزمن

تشخیص دیر هنگام آریتمی قلبی و پیامدهای آن

تشخیص دیر هنگام آریتمی قلبی

عدم تشخیص آریتمی قلبی چه خطراتی را به همراه دارد؟

تشخیص دیرهنگام آریتمی قلبی باعث میشود تا عوارض آریتمی های قلبی تشدید شوند و درمان آن‌ها دشوارتر. آریتمی قلبی به انواع بی نظمی در تپش قلب گفته میشود که برخی از انواع آن‌ها، می‌تواند پیامدهای خطرناک داشته باشد و البته برخی هم بی خطر هستند.

 فیبریلاسیون دهلیزی، تاکیکاردی فوق بطنی، برادیکاردی ، بلاک قلبی و فیبریلاسیون بطنی همگی از انواع آریتمی ها هستند و هر کدام رفتار مشخصی دارند.  یکی از موثر ترین روش­های  تشخیص آریتمی، بررسی و تفسیر نوار قلب ( ECG ) است.

بسیاری از افراد ممکن است آریتمی داشته باشند و اطلاعی نداشته باشند، چرا که برخی از علائم آریتمی ها ممکن است تا مدت زیادی پس از ابتلا پدیدار نشوند و یا به شرایط دیگر ربط داده شوند. این عدم تشخیص آریتمی و درگیری طولانی مدت بدن و قلب با آن می تواند پیامد های متعدد و بعضا خطرناک داشته باشد. آریتمی ها به وسیله دارو و جراحی قابل کنترل و درمان هستند.

آمار عدم تشخیص به موقع آریتمی قلبی در جهان

طبق مطالعات اخیر در کشور انگلستان، بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر از اینکه تپش قلب نامنظم دارند، اطلاعی ندارند؛ این موضوع خطر شوک قلبی را به شدت افزایش می دهد.

بر اساس تحقیقات اخیرا صورت گرفته، از هر شش نفر، یک نفر به آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا می شود. حدود یک سوم افرادی که به آن مبتلا هستند، هنوز تشخیص داده نشده اند. آمار نگران کننده ی دیگر این است که اکثریت این جمعیت، دارویی که از شوک کشنده قلبی جلو گیری کند (که به خاطر آریتمی تشخیص داده نشده احتمال آن مدام بیشتر می شود) استفاده نمی کنند.

گمان می رود که حدود ۱۲۰۰۰ مرگ حاصل از شوک قلبی به خاطر فیبریلاسیون دهلیزی، کاملا قابل پیشگیری است اگر بیماران از داروی مناسب استفاده کنند.

تشخیص دیر هنگام آریتمی قلبی چه عوارضی دارد؟

آریتمی درمان نشده در برخی افراد ممکن است خطر شوک قلبی، حمله قلبی، بیماری های مغزی و نارسایی قلبی و حتی ایست قلبی و مرگ شود. چون قلب به درستی عمل نمی کند، ممکن است باعث خون رسانی ناقص به ارگان های بدن شود.

در برخی موارد، بیماران علائمی مثل سرگیجه، تنگی نفس، غش کردن و یا مشکلات جدی قلبی بروز دهند. وقوع آریتمی های موقتی و تکرار آن باعث از کار افتادن چند عضو بدن و در برخی موارد، منجر به مرگ می شود.

ارتباط تشخیص دیر هنگام آریتمی قلبی فیبریلاسیون دهلیزی با شوک قلبی

شوک قلبی وضعیت خطرناکی است که در آن قلب نمی تواند جریان خون کافی را برای بدن تولید کند. این وضعیت معمولا کشنده است و کسانی که از آن جان سالم به در می برند، از آسیب مغزی و معلولیت نورونی رنج می برند. مثل از دست دادن قابلیت تکلم و تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی فرد مبتلا و اطرافیان.

معمول ترین علائم فیبریلاسیون دهلیزی شامل تنگی نفس، سرگیجه و تپش سنگین قلب می شود. حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از مبتلایان هم نشانه ای از بیماری ندارند و به همین علت به دنبال درمانی نمی گردند. این در حالی است که هر لحظه خطر شوک قلبی بیشتر می شود.

پزشکان و متخصصان، تحقیقات زیادی بر روی ارتباط شوک قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی انجام داده اند و تلاششان، منجر به کاهش عوارض آن ها شده است. اما هنوز راه زیادی برای حل این عارضه باقی مانده است.

پیشگیری از ابتلا به آریتمی قلبی

داشتن آریتمی باعث افزایش خطر حمله، شوک و ایست قلبی می شود. بنابراین پیشنهاد می شود با رعایت موارد زیر، خطر ابتلا به آریتمی قلبی را کاهش داد:

  • جلوگیری از قند خون بالا
  • کنترل چربی خون
  • از دست دادن وزن اضافی
  • رژیم غذایی سالم
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • ورزش روزانه

دستگاه نوار قلب زیستل (PEC1)

یک روش موثر تشخیص به موقع آریتمی و جلوگیری از نتایج خطرناک تشخیص دیر هنگام، استفاده از دستگاه­های ثبت نوار قلب خانگی از جمله دستگاه نوار قلب PEC1 شرکت زیستل است.

دستگاه نوار قلب زیستل قابلیت تشخیص آریتمی­ ها به صورت خودکار را دارد و در صورت بروز علائم اولیه آریتمی به فرد هشدار می­دهد تا برای درمان آریتمی اقدام نماید. همچنین می­تواند یک گزارش تخصصی کامل را برای پزشک آماده نماید تا روند تشخیص پزشک هم تسریع شود.

دستگاه نوار قلب زیستل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *