دسته بندی نشده, خدمات سلامت

نوار قلب چیست؟ – کاربرد نوارقلب

نوار قلب

الکتروکاردیوگرام ( ECG EKG ) یا همان نوار قلب

الکتروکاردیوگرام ( ECG ) و یا همان نوار قلب، یک تست ساده و بدون عوارض و درد است که می تواند برای بررسی ریتم قلب و فعالیت الکتریکی قلب شما مورد استفاده قرار گیرد. الکتروکاردیوگرام به عنوان ECG یا EKG هم شناخته می‌شود. اگر با علائمی‌ مانند تنگی‌ نفس‌، تپش‌ قلب‌ و درد قفسه‌ سینه‌ و غیره مواجه شده باشید و یا برای‌ چک‌ کردن‌ وضعیت‌ قلبی – عروقی‌ خود پیش‌ پزشک‌ مراجعه‌ کرده‌ باشید، ممکن‌ است‌ اسم‌ نوار قلب‌ به‌ گوشتان‌ خورده‌ باشد.

سنسورهای متصل به پوست برای تشخیص سیگنال های الکتریکی تولید شده توسط قلب شما در هر بار تپش مورد استفاده قرار می گیرند. این سیگنال ها توسط یک دستگاه ثبت می شوند و پزشک به آن ها نگاه می کند تا ببیند که آیا غیرعادی هستند یا خیر. نوار قلب‌ نمودار فعالیت‌ الکتریکی‌ قلب‌ شما می باشد که‌ یکی‌ از آسان‌ ترین‌ و سریع‌ ترین‌ آزمایش‌ ها برای‌ بررسی عملکرد قلب‌ است‌. یک‌ نوار قلب‌ سالم‌ در هر تپش‌، از قسمت‌ هایی‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ که‌ هر قسمت‌ نشان‌ دهنده‌ فعالیت‌ خاصی در قلب‌ می باشد.


یک ECG ممکن است توسط یک متخصص قلب یا هر پزشکی که فکر می کند ممکن است با قلب شما مشکل داشته باشد، از جمله پزشک عمومی درخواست شود. این تست می تواند توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی آموزش دیده ویژه در یک بیمارستان، یک کلینیک یا در جراحی عمومی شما انجام شود. با وجود داشتن نام مشابه، ECG مشابه اکوکاردیوگرام نیست، که یک اسکن از قلب است.

نوار قلب (ECG) چه زمانی استفاده می شود؟

چون نوار قلب گرفتن یک روش بدون درد و غیر تهاجمی است که به تشخیص بسیاری از مشکلات و بیماری های معمول قلبی است، پرستاران و پزشکان از آن برای موارد زیر استفاده می کنند:

•    ضربان نامنظم قلب ( آریتمی قلبی )
•    بررسی این که آیا درد در قفسه سینه به خاطر باریک شدن یا بسته شدن عروق خونی قلب است و بررسی احتمال حمله قلبی
•    بررسی سابقه حمله قلبی
•    بررسی میزان تاثیر گذاری درمان های به کار رفته برای بیماری های قلبی مشخص

اگر فردی علائم زیر را داشته باشد، بهتر است ECG ثبت کند تا پزشک بررسی کند:

•    درد قفسه سینه
•    سرگیجه، گیجی و احساس غش کردن
•    نامنظم بودن ضربان قلب و یکی درمیان تپش کردن و یا جا انداختن تپش ها
•    نبض بسیار سریع
•    تنگی نفس و کم نفسی
•    خستگی شدید، ضعف و کاهش توان فعالیت فیزیکی

کاربرد نوار قلب

اگر به‌ هر دلیلی‌، هر قسمت‌ از قلب‌، وظیفه‌ خود را به‌ درستی و کامل‌ نتواند انجام‌ دهد، این‌ ضعف‌ قلب‌، به‌ شکل‌ بهم‌ ریختگی‌ اجزای‌ مختلف‌ در نوارقلب‌ خود را نشان‌ میدهد و پزشک‌ معالج‌ با بررسی نوارقلب‌ میتواند تشخیص‌ بهتری‌ داشته‌ باشد. به‌ همین‌ دلیل‌ اولین‌ آزمایش‌ مورد نیاز از سری‌ آزمایش‌ ها برای‌ تشخیص‌ بیماری‌ های‌ قلبی، نوارقلب‌ است‌. اگر یکی از علائم زیر را داشته باشید، احتمال دارد که پزشک معالج شما آزمایش نوار قلب را برایتان انجام دهد:

  • سختی در نفس کشیدن
  • سرگیجه
  • احساس تپش قلب
  • درد در قفسه سینه
  • شنیدن صدای نامعمول توسط پزشک زمانی که با استتوسکوپ صدای قلب شما را میشنود

وجود نشانه هایی میتوانند بیانگر نوار قلب نرمال باشند.

تشخیص بیماری قلبی از طریق الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب به چه صورت است؟

بعد از آن که پزشک، سیگنال نوار قلب را مشاهده کرد میتواند وجود برخی بیماری های قلبی را تشخیص دهد. بعضی از این بیماری‌ها میتوانند زندگی شخص بیمار را تحت شعاع قرار دهند و یا حتی اگر به موقع تشخیص داده نشوند، موجب مرگ زود هنگام خواهند شد. این بیماری ها شامل:

نحوه گرفتن نوار قلب

برای‌ ثبت‌ این‌ سیگنال‌، از دستگاهی به‌ نام‌ دستگاه الکتروکاردیوگرام و یا دستگاه ECG استفاده‌ میشود. برای‌ این‌ منظور سنسور(الکترود) هایی‌ به‌ نواحی‌ مختلف‌ بدن‌ شما اعم‌ از دست‌ ها، پا ها و قفسه‌ سینه‌ شما متصل‌ میگردد. استفاده‌ از این‌ دستگاه‌ هیچ‌ گونه‌ خطری‌ مانند برق‌ گرفتگی‌ ندارد زیرا سنسور ها هیچ‌ جریان‌ الکتریکی‌ را به‌ بدن‌ شما وارد نمیکنند. سنسورهای قرار داده شده بر روی بدن شما، تنها فعالیت‌ قلبی شما را ثبت‌ میکنند. 

نوار قلب - دستگاه نوار قلب

با سیستم لید یا الکترود های انواع دستگاه نوار قلب آشنا شوید

اهمیت نوار قلب در تشخیص بیماری های قلبی

ECG اغلب در کنار آزمایش های دیگر برای کمک به تشخیص و نظارت بر شرایط موثر بر قلب استفاده می شود. از آن می توان برای بررسی علائم یک مشکل قلبی احتمالی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب ( ضربان قلب ناگهانی قابل توجه )، سرگیجه و تنگی نفس استفاده کرد. یک ECG می تواند به تشخیص موارد زیر کمک کند:

آریتمی قلبی  – که در آن قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می تپد.
بیماری عروق کرونر قلب – که در آن منبع خون قلب با تجمع مواد چرب مسدود یا قطع می شود.
سکته قلبی – که در آن جریان خون به قلب ناگهان مسدود می شود.
کاردیومیوپاتی – جایی که دیواره های قلب ضخیم یا بزرگ می شوند.

یک سری ECG ها نیز می توانند در طول زمان برای نظارت بر شخصی که قبلا مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده است یا مصرف داروهایی که به طور بالقوه بر قلب تاثیر می گذارند، مصرف شوند.

چندین روش مختلف برای انجام ECG وجود دارد. به طور کلی، این تست شامل اتصال تعدادی سنسور کوچک و چسبناک به نام الکترود به بازوها، پاها و سینه شما است. این دستگاه ها با سیم به دستگاه ضبط ECG متصل می شوند. برای آماده شدن برای آزمون نیازی به انجام کار خاصی نیست. شما می توانید از قبل غذا بخورید و بنوشید.

انواع نوار قلب

اگر فردی در خانواده اش سابقه بیماری های قلبی دارد، بهتر است به طور منظم (حتی سالانه) نوار قلب بگیرد تا تحت نظر باشد؛ حتی اگر علائمی ندارد.
اگر علائم مداوم نباشند و هر از گاهی اتفاق بیافتند، ممکن است در یک جلسه ثبت نوار قلب بروز نکند و خطری پنهان باشد، برای همین پزشکان پیشنهاد می کنند که به طور مداوم از یک دستگاه سیار ثبت نوار قلب استفاده شود. این دستگاه ها چندین نوع متفاوت دارند:

•    ثبت کننده هولتر ( holter ) : این نوع یک دستگاه کوچک سیار است که به طور مداوم به مدت معمول ۲۴ یا ۴۸ ساعت به ثبت می پردازند.

•    ثبت کننده اتفاقی ( event ) : این دستگاه هم مشابه ثبت کننده ی هولتر است، با این تفاوت که صرفا در زمان های خاصی و به مدت چند دقیقه ثبت نوار قلب را انجام می دهد. این دستگاه را می توان طولانی تر از ثبت کننده هولتر پوشید ( برای مثال به مدت ۳۰ روز ). هر زمان که فرد علائمی را حس کرد، دکمه ای را فشار می دهد و دستگاه ثبت را انجام می دهد. برخی انواع پیشرفته تر آن، هر زمان که ضربان نامنظم حس کند شروع به ثبت کردن می کند.

•    ثبت کننده حالت استراحت ( resting ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت استراحت ذخیره می کند.

•    ثبت کننده حالت فعالیت ( exercise ) : این دستگاه وضعیت قلب را در حالت فعالیت های فیزیکی ذخیره می کند. این وسیله برای سنجش ظرفیت فعالیت فیزیکی به کار می رود، با این کار، میزان احتمال بسته شدن عروق قلبی و احتمال ایست قلبی سنجیده می شود.

•    ثبت کننده میانگین سیگنالی ( signal-averaged ) : به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه تست می گیرد. در این دستگاه که دقت بالایی دارد، با محاسبات دقیق کامپیوتری، کوچک ترین نامنظمی های قلبی – که ممکن است در نوار قلبی های استاندارد تشخیص داده نشود – هم تشخیص داده می شود. این وسیله زمانی استفاده می شود که احتمال آریتمی می رود اما هیچ اثری از آن در دستگاه ثبت کننده حالت استراحت مشاهده نشده است؛ چون آریتمی ها ممکن است ذاتا گذرا باشند و با تست های معمولی مشخص نشوند. 
 

دستگاه نوار قلب زیستل

دستگاه نوار قلب زیستل و یا PEC1 بدون نیاز به ژل تنها با قرارگیری انگشت دستان شما بر روی نقاط اتصال خود می تواند نوار قلب با کیفیتی روی گوشی هوشمند نمایش دهد. شود این دستگاه با ابعادی به اندازه یک کارت اعتباری و وزن 58 گرم، باتری شارژی بسیار قدرتمندی دارد و توان مصرفی آن بسیار پایین است. شما میتوانید با برقراری اتصال پای چپ دستگاه، تعداد سیگنال‌های قلب را به 6 سیگنال استاندارد افزایش دهید تا بررسی وضعیت  قلب شما با دید بهتری بتواند انجام.


با هر بار ثبت سیگنال، به شکل کاملا خودکار اطلاعات شما با یک پروتکل امن در سرور ابری ذخیره می شود. شما می‌توانید سیگنال ثبت شده خود را به آسانی از طریق پیام رسان‌ها برای پزشک خود یا هر فرد دیگری ارسال کنید.

دستگاه نوار قلب زیستل

چرا دستگاه نوار قلب زیستل؟
 

این دستگاه نوار قلب بسیار مقرون بصرفه تر از دستگاه های بیمارستانی است و همچنین بسیار کوچکتر و سبکتر است. دستگاه نوار قلب زیستل، قابلیت اندازه گیری نوار قلب را با دقت 6 لید یا کانال را دارد و میتواند ابزار مناسبی برای تشخیص انواع آریتمی های قلبی باشد. همچنین این دستگاه نوار قلب جیبی با استفاده از الگوریتم هایی که دارد میتواند وجود آریتمی را در نوار قلب تشخیص دهد.

پشتیبانی تیم زیستل از این دستگاه به صورت مادام العمر است و شما میتوانید با صرف هزینه اندکی یک دستگاه حرفه ای نوار قلب داشته باشید.
تیم زیستل این امکان را فراهم کرده است تا شما بتوانید با ارسال نوار قلب خود به پزشک معالجتان، عملکرد قلبتان را به صورت حرفه ای بررسی کنید. شما همچنین میتوانید با استفاده از پلتفرم زیستل با متخصصین قلب و عروق در ارتباط باشید و سوال های خود را از آن ها بپرسید، و یا به صورت آنلاین ویزیت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *