دسته بندی نشده, خدمات سلامت

هولتر قلب

هولتر قلب

هولتر قلب چیست؟

هولتر وسیله ای است که ضربان قلب شما را ثبت می کند. در اصل این دستگاه، یک دستگاه نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) کوچک قابل حمل با باتری متصل به بدن است. هولتر عموما شامل الکترود نوار قلب، سیم و یک دستگاه کوچک است که در نهایت به کمک پزشک شما به بدن شما وصل می شود. این کار باعث می شود تا بر قلب افراد در حین انجام فعالیت های روزانه نظارت شود.
هنگامی که افراد علائم مشکلات قلبی را گزارش می کنند، پزشکان اغلب از نوار قلب برای کمک به تشخیص این مشکل استفاده می کنند. ECG استاندارد، تصویری از فعالیت الکتریکی کلی قلب را نشان می دهد. اما در بیشتر مواقع مشکلات قلبی گزارش شده و آریتمی ‏ها در همان لحظه حضور در مراکز درمان و ثبت نوار قلب ظاهر نمی‏شوند.

در این حالات، پزشک ممکن است مانیتورینگ هولتر 24 ساعته را درخواست کند تا بتوان فعالیت الکتریکی قلب را برای مدت زمان بیشتری نظارت کرد. مانیتور هولتر تقریباً به همان روشی که ECG استاندارد است به بدن متصل می شود. این دستگاه کوچک دارای سیم های الکتریکی نازک با الکترودهایی است که به نواحی قفسه سینه متصل می شوند و فرد می‏تواند بعد از نصب هولتر فعالیت روزانه خود را ادامه دهد. پزشک ممکن است بسته به علائم و تعداد دفعات بروز آنها، مانیتورینگ هولتر را برای 12، 24 یا 48 ساعت تجویز کند.

انواع هولتر قلب چیست؟

•    مانیتورهای هولتر: مانیتورهای هولتر که به عنوان EKG مداوم نیز شناخته می شوند، به طور مداوم ریتم قلب شما را به مدت 24 تا 48 ساعت ضبط می کنند. این دستگاه قابل حمل با باتری را می توان به کمربند بست یا در جیب قرار داد. چندین سیم دستگاه را به یک سری حسگر به نام الکترود متصل می کنند که با استفاده از چسب های چسبنده به سینه شما چسبیده اند. این الکترودها سیگنال های الکتریکی قلب شما را شناسایی می کنند تا مانیتور بتواند ریتم قلب شما را ضبط کند.

•    مانیتور هولتر بی سیم (Wireless Holter Monitors): اگرچه مانیتورهای بی سیم هنوز سیم هایی دارند که از طریق سنسورها به قفسه سینه شما متصل می شوند، تفاوت اصلی این است که آنها از تلفن همراه برای انتقال داده ها به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما استفاده می کنند. همچنین این نوع مانیتور نسبت به مانیتورهای استاندارد هولتر زمان ضبط طولانی تری دارد. با این حال، پزشکان از کاربران می خواهند که زمان علائم را یادداشت کنند و باتری های دستگاه را هر 1 تا 2 روز تعویض کنند.

•    مانیتورهای رویداد (Event Monitors): مانیتورهای رویداد نیز در طول روز قرار دارند که دارای سیم هایی هستند که دستگاه را به حسگرها متصل می کنند و حتی از چسب های چسبنده برای چسباندن الکترودها به قفسه سینه شما مانند مانیتورهای هولتر استفاده می کنند. با این حال، مانیتورهای رویداد مانند مانیتورهای هولتر، ریتم قلب شما را به طور دائم کنترل نمی کنند. درعوض، آنها فقط زمانی که علائم را تجربه می کنید، فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند. مانیتورهای رویداد همچنین معمولاً کوچکتر از مانیتورهای هولتر هستند زیرا داده‌های بسیار کمتری را ذخیره می‌کنند.

•    ضبط پس رویداد (Postevent Recorders): یکی از کوچک‌ترین مانیتورهای رویداد، ضبط‌کننده‌های بعد از رویداد است که می‌توان آن را مانند ساعت مچی پوشید یا در جیب قرار داد. یکی از تنها دستگاه هایی که نیازی به سنسور قفسه سینه ندارد، ضبط کننده های پس از رویداد باید به محض ظاهر شدن علائم فعال شوند. متأسفانه، این نوع مانیتورها ممکن است اطلاعات مهمی مانند ریتم غیرطبیعی قلب را که قبل از شروع علائم رخ می دهد، از دست بدهند.

•    ضبط کننده های حلقه حافظه پیش علامت (Presymptom Memory Loop Recorders): این مانیتورها که به عنوان ضبط کننده رویدادهای حلقه پیوسته نیز شناخته می شوند، به اندازه یک تلفن همراه کوچک هستند. مجموعه ای از سیم ها دستگاه را با استفاده از حسگرها به قفسه سینه بیمار متصل می کنند، اما مانیتور را می توان در یک جیب حمل کرد یا به یک کمربند بست. ضبط کننده های حلقه حافظه پیش علائم طوری تنظیم شده اند که دائماً داده ها را ضبط و حذف می کنند. هنگامی که بیماران شروع به تجربه علائم می کنند، دکمه ای را روی دستگاه فشار می دهند تا روند پاک کردن طبیعی متوقف شود. این باعث می‌شود داده‌ها را چند دقیقه قبل، در حین و پس از مشاهده علائم توسط کاربران ثبت کند.

•    ضبط کننده های تشخیص خودکار (Autodetect Recorders): ضبط کننده های تشخیص خودکار تقریباً به اندازه کف دست شما هستند و از طریق مجموعه ای از سیم ها و حسگرها به قفسه سینه شما متصل می شوند. این نوع مانیتور در هنگام بروز علائم نیازی به فعال شدن ندارد. دستگاه ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص می دهد و به طور خودکار ضبط می کند و سپس داده ها را برای ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ارسال می کند.

•    ضبط کننده ‏های حلقه قابل کاشت (Implantable Loop Recorders): این نوع دستگاه معمولاً در صورتی استفاده می‌شود که سایر مانیتورهای رویداد قادر به ارائه داده‌های قابل اعتماد کافی برای تفسیر متخصصان پزشکی نباشند. ضبط‌کننده‌های حلقه قابل کاشت قطعات کوچکی از تجهیزات هستند که معمولاً بزرگ‌تر از یک بسته آدامس نیستند و به هیچ نوع سیم یا حسگر قفسه سینه‌ای متکی نیستند. در عوض، این نوع مانیتور رویداد با دقت مستقیماً زیر پوست روی سینه شما قرار می گیرد.

چه زمانی استفاده از هولتر قلب به بیمار توصیه می‌شود؟

اگر پزشک فکر می کند ممکن است در ضربان قلب یا ریتم مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است به هولتر مانیتور نیاز داشته باشید، مخصوصا اگر علائمی مانند زیر داشته باشید:

•    غش کردن
•    سرگیجه
•    تنگی نفس
•    درد قفسه سینه
•    ضربان قلب نامنظم (آریتمی قلبی)

همچنین ممکن است برای نظارت بر اثربخشی داروهای قلبی یا ارزیابی خطر برخی شرایط در افراد با سابقه بیماری قلبی استفاده شود. توجه شود حتی اگر ECG معمولی هم گرفته باشید، ممکن است همچنان نیاز به استفاده از هولتر مانیتور داشته باشید. چرا که نوار قلب معمولی فقط برای مدت کوتاهی ضربان قلب شما را کنترل می کند که همیشه برای شناسایی مشکل احتمالی کافی نیست.

استفاده از دستگاه نوار قلب زیستل به عنوان هولتر ریتم

شما میتوانید از دستگاه نوار قلب شش کانال زیستل به عنوان دستکاه هولتر قلب استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

زیستل

تفاوت نوار قلب با هولتر قلب چیست؟

نوار قلب یکی از سریع‏ترین و آسان‏ترین روش‏ ها برای ارزیابی علکرد قلب است. نوار قلب اغلب در مطب پزشک، کلینیک یا اتاق بیمارستان انجام می شود. اما نوار قلب بدلیل آنکه فقط در مدت زمان کوتاهی گرفته می‏شود، احتمال عدم تشخیص و یا حضور بیماری در آن لحظه را موجب می‏شود.

به عبارت دیگر شاید در همان لحظه که نوار قلب گرفته می‏شود، تپش قلب، آریتمی قلبی و یا نشانه و بیماری دیگری که بدلیل آن به پزشک مراجعه کرده‏ایم نشان داده نشود.

اما هولتر یک دستگاه قابل حمل ثبت کننده ECG است که می‏توان برای مدت طولانی مانند 24 ساعت و پیوسته بدون حضور در مرکز درمان از آن استفاده نمود. این استفاده طولانی تر باعث می‎شود که بتوان در زمانی که مشغول فعالیت روزانه هستید در صورت بروز بیماری قلبی سیگنال ECG شما ثبت شود و ارزیابی کامل تری از عمکلرد قلب وجود داشته باشد.

درنتیجه نوار قلب تصویری از فعالیت الکتریکی قلب در یک لحظه خاص در زمان ارائه می دهد ولی تست هولتر با دستگاه کوچکتر و قابل حمل تصویر کاملی از فعالیت قلب در مدت زمان طولانی ارائه می دهد که می تواند در تشخیص بیماری های متناوب مفید باشد.

تشخیص بیماری قلبی با دستگاه هولتر چگونه است؟

پس از پایان دوره نظارت و استفاده از دستگاه، دستگاه را به دفتر ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برمی گردانید. اگر از شما قبلا خواسته شده بود علائمی را که هنگام استفاده از دستگاه داشتید را ثبت کنید (مانند تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه و …)، پزشک شما می تواند داده های مانیتور هولتر را با یادداشت های شما مقایسه کند. این می تواند به پزشک شما در تشخیص دقیق کمک کند.

همچنین پزشک شما نتایج آزمایش مانیتور هولتر بدست آمده که گزارشی کلی است که از هولتر بدست می ‏آید را بررسی کرده و آن ها را با شما در میان می گذارد. درنهایت اطلاعات حاصل از مانیتور هولتر می‌تواند به ارائه‌دهنده شما کمک کند که آیا مشکل قلبی دارید و آیا داروهای قلبی که در حال حاضر مصرف می‌کنید مؤثر هستند یا خیر.

تشخیص بیماری قلبی با هولتر

نتایج به دست آمده از هولتر قلب چیست؟

مانیتور هولتر میانگین ضربان قلب، سریع ترین و کندترین ضربان قلب را نشان می دهد. مکث ها و طول آن ها را تشخیص می دهد. ریتم‌های سریع قلب مانند تاکیکاردی بطنی، فیبریلاسیون دهلیزی و یا ضربان های نامنظم مانند ضربان زودرس دهلیزی و بطنی را ثبت و اغلب می‌تواند آن‏ ها و تعداد رخداد آن ها را تشخیص و نشان دهد. همچنین فواصل مهم سیگنال که می‏تواند در تشخیص بعضی از بیماری‎ ها مفید باشد را محاسبه و میانگین ان‏ ها را نشان می‏دهد. 

خطرات تست با هولتر قلب چیست؟ – مواردی که باید جهت احتیاط رعایت کنید

هولتر مانیتور یک راه آسان برای ارزیابی عملکرد قلب است. خطرات مرتبط با مانیتور هولتر نادر است. چسباندن الکترودها به پوست شما ممکن است سخت باشد و ممکن است نیاز به چسب اضافی باشد. هنگامی که الکترودها و نوار چسبنده جدا می شوند، نیز ممکن است ناراحت کننده باشد.

اگر الکترودها برای مدت طولانی روشن باشند، ممکن است باعث تجزیه بافت یا تحریک پوست در محل استفاده شوند. لذا برخی افراد دچار حساسیت های پوستی و قرمزی و خارش پوست می شوند. بهتر است که هر گونه نگرانی را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

همچنین برخی از دستگاه‏ های قدیمی هولتر نباید با آب تماسی داشته باشند. تعریق بیش از حد نیز ممکن است باعث شل شدن یا جدا شدن لید ها شود.
مانیتورهای هولتر معمولاً تحت تأثیر سایر لوازم الکتریکی قرار نمی گیرند. اما برخی از دستگاه ها ممکن است سیگنال الکترودها به مانیتور هولتر را قطع کنند و با خواندن مانیتور هولتر تداخل داشته باشند. اگر مانیتور هولتر دارید، باید از نزدیکی به موارد زیر اجتناب کنید:

•    تیغ و مسواک برقی
•    آهنرباها
•    فلزیاب
•    اجاق های مایکروویو
همچنین بهتر است، تلفن های همراه و پخش کننده های موسیقی قابل حمل را حداقل 6 اینچ از مانیتور هولتر دور نگه دارید. 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *