دسته بندی نشده

آریتمی قلبی کودکان

آریتمی قلبی در کودکان

آریتمی قلبی می تواند کودکان و نوزادان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در چنین مواردی، ملاحظات خاصی می تواند کمک کند تا علائم تشخیص داده شود و درمان شروع شود. آریتمی قلبی در کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند عامل سایر اختلالات باشد. انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها زندگی افراد را تهدید می‌کند. در ادامه با این نوع آریتمی ها آشنا میشویم.

آریتمی قلبی کودکان به چه صورت میباشند؟

ممکن است، گره‌های قلبی در قلب کودکان دچار مشکل شده و ریتم طبیعی آن را دچار اشکالاتی کند. این وضعیت آریتمی قلبی کودکان نام دارد. به بیانی ساده‌تر، آریتمی تغییر در ریتم منظم و طبیعی قلب است. در این حالت، نه‌ تنها قلب بلکه سایر اعضای بدن نیز با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو خواهند شد.

برخی از انواع آریتمی قلبی در کودکان مضر نیستند و آسیبی به سلامتی وارد نمی‌کنند. اما تعدادی از وخیم‌ترین اختلالات عملکردی قلب کودکان، به دلیل ریتم غیرطبیعی روی می‌دهند.

علائم آریتمی قلبی در کودکان

علائم آریتمی در کودکان بسته به سن کودک و اینکه کدام بیماری خاص باعث ریتم نامنظم قلب شده است متفاوت است. گاهی اوقات یک کودک علائم واضحی ندارد. برخی از علائم احتمالی آریتمی در کودکان عبارتند از:

• ضربان قلب آهسته
• ضربان قلب تند
• مشکلات تغذیه
• پوست رنگ پریده
• خستگی
• احساس سبکی سر یا سرگیجه
• مستعد غش کردن
• تجربه تپش قلب
• تنگی نفس
• درد یا فشار قفسه سینه

محدوده ضربان قلب طبیعی کودک چقدر است؟

ضربان قلب با شمارش تعداد ضربان در دقیقه اندازه گیری می شود. ضربان قلب طبیعی یک فرد به مواردی مانند سن فرد سبک زندگی فرد بستگی دارد. ضربان قلب در حالت استراحت کودک زمانی است که آرام می نشیند. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت بسته به سن کودکان متفاوت است. و با بزرگتر شدن بچه ها کاهش می یابد.

  • 70 تا190 ضربان قلب در دقیقه می تواند برای نوزادان تا 1 ماه سالم در نظر گرفته شود.
  • 80 تا160 ضربان قلب در دقیقه یک محدوده سالم برای نوزادان 1 تا 11 ماهه است.
  • 80 تا130 ضربان قلب در دقیقه برای کودکان 1 تا 2 ساله سالم در نظر گرفته می شود
  • 80 تا120 ضربان قلب در دقیقه برای کودکان 3 تا 4 ساله سالم در نظر گرفته می شود
  • 75 تا 115 ضربان قلب در دقیقه برای کودکان 5 تا 6 ساله سالم در نظر گرفته می شود
  • 70 تا 110 ضربان قلب در دقیقه برای کودکان 7 تا 9 ساله سالم در نظر گرفته می شود
  • 60 تا 100 ضربان قلب در دقیقه برای کودکان بزرگتر از 10 سال سالم در نظر گرفته می شود

آریتمی سندروم QT طولانی در کودکان

مثل دیگر آریتمی ها، سندروم QT طولانی ( LQTS ) یک بیماری سیستم الکتریکی قلب است. زمانی که یک کودک LQTS دارد، دریچه های پایینی قلب مدت زیادی طول می کشد تا باز و بسته شود. فاصله زمانی لازم برای کامل کردن یک چرخه را می توان اندازه گیری کرد و با فرد سالم مقایسه کرد.

LQTS ممکن است ارثی باشد و در کودکان سالم هم پدیدار شود. دیگر کودکان هم امکان دارد آن را به خاطر عوارض جانبی دارو های دیگر تجربه کنند. علائم LQTS گاهی پدیدار نمی شوند، اما در مواردی نیز شامل غش کردن، ضربان قلب نامنظم و لرزش در قفسه سینه شود.

درمان LQTS شامل درمان دارویی، عمل جراحی و قرار دادن دستگاه دفیبریلاتور قلبی می شود.

انقباضات زودرس قلب در کودکان

انقباضات زودرس می توانند باعث ریتم نامنظم قلب در کودکان شوند و به دو دسته انقباضات زودرس دهلیزی یا PACs  و انقباضات زودرس بطنی یا PVCs تقسیم می شوند.

معمولا علتی را  برای بروز ضربان زودرس نمی توان پیدا کرد و  گاهی اوقات نیاز به درمان خاصی نیست و ممکن ضربان های زودرس به خودی خود از بین بروند. البته در صورت ادامه دار بودن ضربان زودرس که خود کودک هم کاملا متوجه رخداد آن می شود توصیه می شود حتما با یک پزشک متخصص قلب مشورت شود. گاهی اوقات ضربان­های هم زودرس ممکن است منجر به بروز نوع دیگری از آریتمی ها شود.  

آریتمی قلبی کودکان تاکی کاردی فوق بطنی (SVT)

شایع ترین تاکی کاردی در کودکان تاکی کاردی فوق بطنی ( SVT ) است. همچنین تاکی کاردی دهلیزی، تاکی کاردی دهلیزی پاراکسیزمال ( PAT ) یا تاکی کاردی فوق بطنی پاراکسیزمال ( PPSVT ) نامیده می شود. در این نوع آریتمی قلبی ضربان قلب بالاتر از ضربان طبیعی است.

آریتمی قلبی SVT در نوزادان

SVT  می تواند در نوزادان رخ دهد. این بیماری معمولا با ضربان قلب در حال استراحت بیش از ۲۲۰ ضربان در دقیقه همراه است. نوزادان مبتلا به SVT نیز ممکن است سریع تر از حالت عادی نفس بکشند، بی حال به نظر برسند یا خواب آلودتر از حد معمول به نظر برسند. با تشخیص و درمان مناسب، SVT  یک وضعیت کوتاه مدت در نوزادان است. علائم اغلب در عرض چند ماه ناپدید می شوند.

در برخی موارد، SVT را می توان در حالی که نوزاد هنوز در رحم است، تشخیص داد. ممکن است به مادر باردار توصیه شود که داروهایی برای کاهش ضربان قلب نوزاد خود مصرف کند.

سندروم کاوازاکی - آریتمی قلبی کودکان

آریتمی قلبی SVT کودکان و نوجوانان

SVT  برای بیشتر کودکان و نوجوانان مشکل تهدید کننده زندگی ایجاد نمی کند. درمان تنها در صورتی در نظر گرفته می شود که اپیزودها طولانی یا مکرر باشند. کودکان بزرگتر با احتمال بیشتری SVTدارند.

کودک مبتلا به SVT ممکن است از ضربان قلب سریع خود و همچنین علائم دیگری که شامل موارد زیر است آگاه باشد:

  • تپش قلب
  • دیزی
  • سبکی
  • ناراحتی شدید
  • معده بالا
  • ضعف

در اغلب موارد،SVT  کودک را از لذت بردن از فعالیت های عادی باز نمی دارد. ممکن است مشاوره پزشکی برای تحت کنترل نگه داشتن تاکیکاردی لازم باشد. پزشک کودک شما همچنین می خواهد به طور دوره ای کودک شما را برای نظارت بر وضعیت ببیند.

برخی از کودکان می توانند راه هایی برای کاهش ضربان قلب خود یاد بگیرند. به عنوان مثال، مانور والسالوا ( بستن بینی و دهان و تلاش برای نفس کشیدن ) ممکن است به کودک شما کمک کند تا ضربان قلب خود را کاهش دهد.

سندرم ولف – پارکینسون – سفید (WPW) در کودکان

در این اختلال، مسیرهای الکتریکی بین دهلیزها و بطن قلب کودک شما دچار اختلال می شود و اجازه می دهد سیگنال های الکتریکی زودتر از موعد به بطن ها برسند. سپس می توان این تکانه های الکتریکی را به دهلیز بازگرداند. این چرخش سیگنال های الکتریکی می تواند ضربان قلب بسیار سریعی ایجاد کند.

اغلب داروها می توانند این وضعیت را بهبود ببخشند. در موارد نادری که دارو موثر نیست، سایر گزینه های درمانی از جمله جراحی مد نظر قرار می گیرد.

چه عواملی آریتمی قلبی کودکان را تشدید می‌کند؟

عواملی که می‌توانند آریتمی را در کودکان تشدید کنند، متنوع و وسیع هستند. در زیر به برخی از این عوامل اشاره می‌کنم:

  • بیماری‌های قلبی و عروقی: برخی از بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توانند منجر به آریتمی در کودکان شوند. مثلاً بیماری‌های مادرزادی قلبی، نارسایی قلبی، ایست قلبی و عمل جراحی قلب ممکن است باعث بروز آریتمی در کودکان شوند.
  • عوامل ژنتیکی: برخی از آریتمی‌ها به صورت مادرزادی و به دلیل وجود تغییرات ژنتیکی در کودکان رخ می‌دهند. مثلاً سندرم‌های ولف پارکینسون وایت، سندرم‌های لونگ گانه بارتلت، سندرم بروگادا کانگان و سندرم تاکو توبس مربوط به تغییرات ژنتیکی هستند که آریتمی در کودکان را تشدید می‌کنند.
  • عوامل محیطی: برخی عوامل محیطی نیز می‌توانند نقشی در تشدید آریتمی در کودکان داشته باشند. این عوامل شامل مصرف مواد مخدر و الکل توسط مادر در دوران بارداری، مصرف داروهای خاص در دوران نوزادی یا کودکی، استرس، اختلالات الکترولیتی و اختلالات تغذیه می‌شوند.
  • عوامل مرتبط با سن: برخی آریتمی‌ها بیشتر در طول مراحل خاصی از رشد و تکامل کودکی رخ می‌دهند. به عنوان مثال، آریتمی‌هایی که در دوران نوزادی و کودکی بروز می‌کنند، ممکن است به صورت خودبخود خاتمه یابند و با رشد کودک بهبود یابند.
  • عوامل دیگر: برخی عوامل دیگر نیز ممکن است آریتمی را در کودکان تشدید کنند، از جمله عوامل عفونی مانند عفونت‌های ویروسی و باکتریایی،تغییرات الکترولیتی شدید، نارسایی کلیه، عوامل التهابی و مشکلات تنفسی مانند آسم و بیماری‌های ریوی مزمن.

توصیه می‌شود که در صورت بروز آریتمی در کودکان، بهتر است به یک پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا تشخیص درست و درمان مناسب برای آریتمی تعیین شود.

تشخیص آریتمی قلبی کودکان

چند روش مختلف برای تشخیص آریتمی قلبی در کودکان وجود دارد. بررسی وجود بیماری‌های زمینه‌ای و سوابق پزشکی به همراه معاینه فیزیکی اولین قدم برای تشخیص به شمار می‌آید. اگر پزشک معالج به آریتمی قلبی مشکوک باشد، نوار قلب (EKG) برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب تجویز می‌کند. الکترودهای دستگاه نوار قلب به قسمت‌های مختلف قفسه سینه، دست و پا متصل شده تا فعالیت‌های الکتریکی قلب مورد بررسی قرار گیرد.

درمان آریتمی قلبی کودکان چگونه است؟

درمان های موثر زیادی برای کودکانی که آریتمی دارند وجود دارد. درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث آریتمی کودک شما شده است و شدت آن چقدر است. درمان های رایج عبارتند از:

  • داروها: برخی از داروها، شامل مسدودکننده‌های بتا یا داروهای داخل وریدی (IV) هستند.
  • کاردیوورژن: پزشکان از برق برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب استفاده می کنند. یعنی در کاردیوورژن، وارد کردن شوک الکتریکی به قلب کودک شما می تواند به بازگشت ضربان قلب به ریتم معمولی کمک کند.
  • مطالعات الکتروفیزیولوژی (EP) و ابلیشن (Ablation): EP یک روش کم تهاجمی است که سیستم هدایت الکتریکی قلب را برای ارزیابی فعالیت الکتریکی و مسیرهای هدایت قلب آزمایش می‌کند. این مطالعه برای بررسی علت، محل منشاء و بهترین درمان برای انواع ریتم های غیر طبیعی قلب استفاده می‏شود. در عمل ابلیشن از یک لوله کوچک و نازک به نام کاتتر استفاده می شود که از طریق یک رگ خونی در کشاله ران یا بازو به قلب گذاشته می شود تا بافت اطراف ناحیه آریتمی را گرم یا منجمد کند.
  • دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت (ICD)ICD : وسیله ای کاشته شده است که می تواند ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم را تشخیص داده و اصلاح کند.
  • ضربان ساز (پیس میکر): ضربان سازها (پیس میکر) که در زیر پوست قرار می‏گیرند با تحریک ضربان قلب، ضربان قلب آهسته را تنظیم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *