دسته بندی نشده

سیگار و بیماری های قلبی

سیگار و بیماری های قلبی

ارتباط میان سیگار کشیدن و بیماری های قلبی میتواند سوال بر انگیز باشد. سیگار کشیدن می تواند تقریبا به هر بخشی از بدن شما از جمله قلب و عروق آسیب برساند. هنگام تنفس، ترکیب سمی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی موجود در دود سیگار می تواند با فرایندهای مهمی در بدن شما تداخل ایجاد کند که آن را به طور طبیعی به کار می اندازد.

یکی از این فرایندها، رساندن خون غنی از اکسیژن به قلب و بقیه بدن است. وقتی نفس می کشید، ریه های شما اکسیژن می گیرند و آن را به قلب شما می رسانند، که این خون غنی از اکسیژن را از طریق رگ های خونی به بقیه بدن شما پمپ می کند. اما هنگامی که شما در دود سیگار تنفس می کنید، خونی که در بقیه بدن توزیع می شود، به مواد شیمیایی دود سیگار آلوده می شود. این مواد شیمیایی می توانند به قلب و عروق خونی شما آسیب برسانند و می تواند منجر به بیماری های قلبی – عروقی شود.

  • از هر ۵ مرگ ناشی از سیگار کشیدن یک مورد ناشی از بیماری قلبی است.
  • زنان بالای ۳۵ سالی که سیگار می کشند و قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی یا سکته مغزی هستند.
  • سیگاری ها ۲ تا ۴ برابر بیشتر از غیرسیگاری ها به بیماری قلبی مبتلا می شوند.
  • سیگار کشیدن خطر سکته را دو برابر می کند.

خطرات سیگار کشیدن برای بیماران قلبی

سیگار کشیدن یکی از علل اصلی بیماری های قلبی – عروقی است و عامل مرگ یکی از هر چهار نفر می شود.

آسیب هایی که سیگار کشیدن به بدن می زند عبارتند از:

  • افزایش تری گلیسرید (نوعی چربی در خون)
  • کاهش کلسترول خوب (HDL)
  • ایجاد چسبندگی خون و احتمال لخته شدن آن که می تواند مسیر جریان خون به قلب و مغز را مسدود کند.
  • ایجاد سلول های آسیب دیده در رگ های خونی
  • افزایش تجمع پلاک (چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد) در رگ های خونی
  • ضخیم شدن و تنگ شدن رگ های خونی

پس توصیه اکید می شود که کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی – عروقی هستند از سیگار کشیدن دوری کنند چون در معرض خطر بیشتری هستند.

آیا سیگار کشیدن مداوم موجب بیماری های قلبی می شود؟

سیگار کشیدن همچنین می تواند با تغییر شیمی خون باعث بیماری قلبی – عروقی شود. این تغییرات در شیمی خون می تواند باعث ایجاد ماده ای متشکل از کلسترول، بافت اسکار، کلسیوم، چربی و مواد دیگر شود تا در شریان ها، رگ های خونی اصلی که خون را از قلب به بدن شما حمل می کنند، باعث اختلال شود. این تجمع پلاکت می تواند منجر به بیماری به نام آترواسکلروزیس(تصلب شرایین) شود.

هنگامی که مواد شیمیایی موجود در دود سیگار باعث آترواسکلروزیس و غلیظ شدن خون در سرخرگ ها می شوند، حرکت سلول های خونی در سرخرگ ها و سایر رگ های خونی برای رسیدن به اندام های حیاتی مانند قلب و مغز دشوارتر می شود. این امر می تواند لخته های خونی ایجاد کند و در نهایت منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی و حتی مرگ شود.

سایر بیماری های نادر اما جدی قلبی عروقی که می توانند ناشی از سیگار کشیدن باشند عبارتند از:

  • بیماری عروق محیطی: وضعیتی که در آن تنگ شدن رگ های خونی منجر به ایجاد جریان خون ناکافی به سمت بازوها، دست ها و پاها می شود. سیگار کشیدن مهم ترین علت قابل پیش گیری این بیماری است که می تواند منجر به قطع عضو شود.
  • آنوریسم آئورت شکمی: برآمدگی که در ناحیه ای از شریان اصلی آئورت که خون را در سراسر بدن توزیع می کند و در شکم قرار می گیرد، تشکیل می شود. هنگامی که یک آنوریسم آئورت شکمی منفجر می شود، می تواند منجر به مرگ ناگهانی شود. زنان بیشتر از مردان در اثر آنوریسم آئورت می میرند و تقریبا تمام مرگ و میر ناشی از این وضعیت ناشی از سیگار کشیدن است. احتمال ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی (AAA) در سیگاری‌های فعلی 7.6 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است، در حالی که افراد سیگاری سابق 3 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری احتمال ابتلا به AAA را دارند. مدت زمان سیگار کشیدن به طور قابل توجهی خطر ابتلا به AAA را افزایش می دهد و هر سال خطر ابتلا به آن را 4% افزایش می دهد. در مقابل با افزایش مدت زمان ترک سیگار خطر آنوریسم آئورت شکمی نیز کاهش میابد به صورتی که بعد از گذشت 25 سال از ترک سیگار، خطر آنوریسم شکمی مانند فردی بدون سابقه مصرف سیگار خواهد بود.

ارتباط سیگار با آریتمی قلبی – سیگار کشیدن ممکن است موجب کدام یک از آریتمی قلبی شود؟

آریتمی قلبی ضربان قلب نامنظم است و به آن ریتم غیرطبیعی قلب نیز گفته می شود. سیگار کشیدن باعث فیبروز قلبی یا گرفتگی ماهیچه قلب می شود. این امر می تواند منجر به ضربان نامنظم قلب یا ضربان قلب سریع شود که با نام تاکیکاردی نیز شناخته می شود.

نیکوتین موجود در سیگار نیز ضربان قلب را افزایش می دهد که می تواند منجر به تاکی کاردی شود. نیکوتین که یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده سیگار و تنباکواست، باعث ایجاد طیف وسیعی از اختلالات ریتمیک قلبی از جمله ایست گذرای سینوسی یا برادی کاردی، تاکی کاردی سینوسی، فیبریلاسیون دهلیزی، بلوک سینوسی دهلیزی، بلوک AV‏ و تاکی آریتمی بطنی می‌شود. بیمارانی که در حال ترک سیگار هستند و از درمان جایگزین نیکوتین استفاده می کنند، در دراز مدت باعث کاهش خطر آریتمی خواهند شد.

خطرات دود دوم برای سلامت بدن

در حالی که سیگار کشیدن عامل مستقیم بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر است، حتی اگر سیگار نکشید هم می توانید در معرض خطر باشید.

افرادی که سیگار نمی کشند اما به طور مرتب در معرض دود دست دوم قرار می گیرند، نسبت به افرادی که در معرض دود سیگار نیستند، ۲۵ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهند. همچنین قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطرات بهداشتی برای زنان باردار، نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می کند. کودکان و نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند با احتمال بیشتری دچار عفونت گوش و آسم می شوند. آن ها همچنین در معرض خطر بالاتر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان هستند.

سیگارکشیدن

تشخیص بیماری قلبی حاصل از سیگار کشیدن با استفاده از دستگاه نوار قلب

از ساده ترین، سریع ترین و بی خطر ترین روش های تشخیص بیماری های قلبی، تفسیر نوار قلب بیمار می‌باشد. نوار قلب با استفاده از دستگاه های مخصوصی ضبط می‌شوند. دکتر متخصص با تفسیر نوار قلب بیمار نشانه های هشدار دهنده مشکلات قلبی را مشاهده می‌کند.
استفاده از سیگار باعث میشود که ریتم نوار قلب شما از حالت طبیعی خارج شود. از نشانه های هشدار دهنده در نوار قلب افراد سیگاری میتوان به افزایش میانگین ضربان قلب، افزایش دامنه و کاهش مدت زمان موج p ، کاهش بخش ST و همچنین کاهش فاصله RR اشاره نمود.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که سیگار مصرف می‌کنید، با تهیه دستگاه نوار قلب زیستل میتوانید به صورت مداوم نوار قلب خود را ثبت و با دکتر خود به اشتراک بگذارید تا در صورت مشاهده هر کدام از نشانه های هشدار گفته شده در نوار قلب شما، اقدام به درمان به موقع و سریع بکنید. البته که بهترین پیشگیری و درمان، قطع مصرف سیگار می‌باشد.

دستگاه نوار قلب N-PEC1 (2)

آیا ترک سیگار می تواند سلامت قلب من را بهبود بخشد؟

دلایل زیادی وجود دارد که قلب شما از شما برای روشن نکردن سیگار تشکر می کند. هر بار که دود سیگار را استنشاق می کنید، ضربان قلب و فشار خون شما به طور موقت بالا می رود. این باعث می شود که استرس بیشتری به قلب شما وارد شود و او را مجبور به کار سخت‌تر کند.
با گذشت زمان، سیگار به روش های دیگری نیز به شما آسیب می رساند:

  • رگ های شما را مسدود می کند
  •  خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد
  • به ریه های شما آسیب می رساند
  • استخوان های شما را ضعیف می کند
  • التهاب را افزایش می دهد
  • سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند.

مزایای ترک مصرف سیگار

بهترین راه برای محافظت از قلب در برابر بیماری های مرتبط با سیگار و مرگ این است که هرگز شروع به استفاده از سیگار نکنید. اما اگر سیگار می کشید، هر چه زودتر بتوانید آن را ترک کنید، بهتر است.

ترک سیگار در حال حاضر و در آینده به نفع قلب و سیستم قلبی عروقی شما است:

  • در عرض 20 دقیقه پس از ترک، ضربان قلب شما کاهش می یابد.
  • در عرض 12 ساعت پس از ترک، سطح مونوکسید کربن در خون شما به حالت طبیعی کاهش می یابد.
  • در عرض 3 ماه پس از ترک، خطر حمله قلبی کاهش می یابد و ریه های شما بهتر شروع به کار می کنند.
  • پس از 1سال، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر نصف افرادی است که سیگار می کشند.
  •  بعد از 5 سال، خطر سکته مغزی شما با افراد غیرسیگاری برابر است.
  • پس از 10 سال، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه شما تقریباً نصف افرادی است که هنوز سیگار می کشند.
  • پس از 15 سال، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر مانند افراد غیرسیگاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *